Збільшити розмір шрифту

22.07.2025

Головна | Новини

Зміни в законодавстві щодо посилення відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення

Служити державі — означає діяти в інтересах людей. Та коли державний службовець змінює суспільне благо на особисту вигоду, — це вже свідомий вибір на користь корупції. І він має юридичні наслідки.
Корупція не має виправдань, а Закон — чітко розмежовує види правопорушень і відповідальність за них.
 
Відповідно до статті 1 Закону України «Про запобігання корупції», важливо розрізняти корупційне правопорушення та правопорушення, пов’язане з корупцією. Корупційне правопорушення є діянням, що містить ознаки корупції (використання службових повноважень для отримання неправомірної вигоди), вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 Закону. Правопорушення, пов’язане з корупцією, не містить ознак корупції, але порушує встановлені законом вимоги, заборони та обмеження.
 
Основна відмінність полягає у характері діяння та виді відповідальності. За корупційні правопорушення законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність. За правопорушення, пов’язані з корупцією, передбачена кримінальна, адміністративна, дисциплінарна та/або цивільно-правова відповідальність.
 
Прикладами корупційних правопорушень є статті Кримінального кодексу України: ст. 191 (Привласнення, розтрата майна), ст. 354 (Підкуп працівника підприємства), ст. 368-5 (Незаконне збагачення), ст. 369-2 (Зловживання впливом). До правопорушень, пов’язаних з корупцією, належать статті Кодексу України про адміністративні правопорушення: ст. 172-4 (Порушення обмежень щодо сумісництва), ст. 172-5 (Порушення обмежень щодо одержання подарунків), ст. 172-6 (Порушення вимог фінансового контролю), ст. 172-7 (Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів), а також ст. 366-3 Кримінального кодексу України (Умисне неподання декларації).
 
Зауважимо, 17 липня 2025 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення». Законом встановлено оновлені порогові значення для притягнення до відповідальності. Адміністративна відповідальність за недостовірне декларування (стаття 172-6 КУпАП) настає за розбіжність у відомостях на суму від 150 до 750 прожиткових мінімумів (454 200 грн – 2 271 000 грн). Кримінальна відповідальність за це ж порушення (стаття 366-2 ККУ) застосовується при розбіжності на суму від 750 до 2500 прожиткових мінімумів (частина 1) та понад 2500 прожиткових мінімумів (частина 2). Поріг для відповідальності за незаконне збагачення (стаття 368-5 ККУ) встановлено на рівні 3000 прожиткових мінімумів (9 084 000 грн). Позови про цивільну конфіскацію (стаття 290 ЦПКУ) пред'являтимуться при розбіжності між вартістю активів та законними доходами від 750 прожиткових мінімумів (1 505 250 грн).
 
Зазначеним законом також встановлено нові строки зберігання відомостей в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. Відомості про притягнення до цивільно-правової та адміністративної відповідальності зберігатимуться 1 рік, до кримінальної – до погашення або зняття судимості, а щодо заходів кримінально-правового характеру до юридичних осіб – 5 років.