01.09.2025
Головна | Новини
Оплата послуг державних нотаріусів: що необхідно знати
Процедура вчинення нотаріальних дій є важливою складовою правової системи, проте питання оплати таких послуг часто потребує додаткових роз’яснень. Оплату вчинюваних нотаріальних дій державними нотаріусами врегульово положеннями статті 19 Закону України «Про нотаріат» № 3425-XII від 02.09.1993 та глави 16 розділу І Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Мін’юсту № 296/5. Вона складається з двох основних компонентів: державного мита, розмір якого встановлено Декретом Кабінету Міністрів «Про державне мито» № 7-93 від 21.01.1993, та плати за додаткові послуги правового і технічного характеру.
Додаткові послуги, такі як правові консультації, складання проєктів документів чи заяв, надаються безпосередньо при вчиненні нотаріальної дії. Їх перелік та розмір плати регулюються наказом Мінʼюсту № 5441/5 від 06.12.2022. Слід зазначити, що оплата здійснюється виключно у безготівковій формі на спеціальні рахунки Державної казначейської служби. Розрахунок готівкою є недопустимим, а підтвердженням оплати слугує відповідний платіжний документ.
Важливо розуміти, що тексти нотаріальних документів, зокрема договорів, заповітів чи свідоцтв, викладаються на спеціальних бланках нотаріальних документів. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1290 від 09.12.2021 їхню вартість відшкодовує особа, щодо якої або в інтересах якої вчиняється нотаріальна дія. На сьогоднішній день вартість одного такого бланка становить 29,04 грн.
Невіддільною частиною роботи нотаріуса є перевірка даних у єдиних та державних реєстрах, що є обов’язковою вимогою статті 46-1 Закону України «Про нотаріат». Наприклад, при операціях з обʼєктами нерухомого майна здійснюється перевірка у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, за що стягується адміністративний збір у розмірі 120,00 грн за кожен пошук, а при оформленні спадщини нотаріус формує запис у Спадковому реєстрі, з видачею відповідного витягу, вартість якого становить 51,00 грн.
Окрім основних функцій, нотаріус також виконує повноваження державного реєстратора. Згідно із Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №755-ІV, за державну реєстрацію права власності справляється адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що наразі становить 300,00 грн. Цей платіж стягується за кожен об’єкт нерухомості окремо.
Законодавством передбачено пільги для певних категорій громадян. Від сплати додаткових послуг правового і технічного характеру, звільняються ветерани війни та члени їх сімей, члени сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, особи з інвалідністю I та II груп, постраждалі учасники Революції Гідності, особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, громадяни, віднесені до 1 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
Окремої уваги заслуговують пільги, встановлені постановою Кабінету Міністрів України № 966 від 13.08.2025 на період дії воєнного стану, відповідно до якої внутрішньо переміщені особи та мешканці територій активних бойових дій або тимчасово окупованих територій звільняються від сплати адміністративного збору за реєстрацію нерухомого майна, плати за отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сплати за проставлення апостиля, збору за реєстрацію змін щодо юридичних осіб та ФОП у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також надання відомостей з цього реєстру щодо них. Таким чином, кожна складова вартості нотаріальних послуг забезпечує належне функціонування нотаріату як важливого інституту захисту прав та законних інтересів громадян.
https://pravo.ua/oplata-posluh-derzhavnykh-notariusiv-bloh-tymofiia-dudina/